خواص بی نظیر جوانه ماش

جوانه ماش | خواص بی نظیر جوانه ماش

جوانه ماش

 



خواص و فواید بی نظیر جوانه ماش

 

جوانه ماش سرشار از مواد مغذی بوده و انرژی‌زای واقعی است.

جوانه‌ ماش ترد و خوشمزه بوده و طعم آن کمی شیرین است و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت‌تر صورت می‌گیرد.

چینی‌ها و هندی‌ها از این جوانه در بسیاری از موارد آشپزی و نیز موارد درمانی استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه برای مصارف درمانی در سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن استفاده می‌کنند.

جوانه ماش سرشار از ویتامین c است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی است.

 

خواص ماش 

 

ماش، یکی از موادغذایی است که در گروه حبوبات جای می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم‌ترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند و ماش نیز ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد و در اکثر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه‌خواران است.

ماش ویژگی‌های متفاوتی دارد و یکی از مواد غذایی‌ای است که تقریبا از نظر مواد مغذی متعادل به شمار می‌رود. ولی وجود برخی از مواد مغذی در آن، ویژگی خاصی را به این ماده غذایی می‌دهد. از جمله اینکه میزان اسیدفولیک آن بسیار بالاست بنابراین خوردن ماش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی بسیار مفید است. پتاسیم ماش نیز فراوان است؛ پس مصرفش به افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، توصیه می‌شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌شود.

از سوی دیگر، این ماده غذایی کاهش‌دهنده قند و چربی خون است و مطالعات انجام شده از سوی انجمن دیابت آمریکا نشان داده که ماش برای درمان اسهال نیز مفید است؛ ضمن اینکه زودهضم هم هست و از آنجا که ماده غذایی متعادلی است، مصرفش به دیابتی‌ها هم توصیه می‌شود.

البته بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود.مصرف ماش هیچ‌گونه ممنوعیتی برای هیچ‌کس ندارد اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتئین داری را که پورین گیاهی دارند، حدود کنند. البته ترکیبات پورینی در ماش نسبتا کم است و لازم نیست این افراد نیز ماش را از برنامه غذایی خود کاملا حذف کنند؛ بلکه تنها محدودیت به خرج دادن در مصرف آن کفایت می‌کند.

جوانه‌های ماش برخلاف دیگر سبزی‌جات که هرچه بیشتر رسیده می‌شوند خواص تغذیه‌ای آن‌ها کاهش می‌یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می‌کنند.

جوانه‌ها، غنی‌ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب شده و همچنین دارای فیبر خوبی نیز هستند. آن‌ها حاوی انواع ویتامین‌های (a, b, c, d, e, k)، اسید فولیک و نیز منبع عالی از آهن، پتاسیم، کلسیم،‌ فسفر، منیزیم و روی هستند.

خواص تغذیه‌ای جوانه‌ها نسبت به نوع جوانه متغیر است. جالب است بدانید جوانه ماش حاوی فیتوکمیکال‌های استروژن مانندی درون خود موسوم به ایزوفلاوون‌ها است که مصارف درمانی بسیاری دارند.



فواید غذایی جوانه‌ی ماش

 

جوانه‌ی حبوبات منبع غنی انرژی و مواد مغذی است. برخلاف سبزیجات که پس از چیده شدن به سرعت خواص غذایی خود را از دست می‌دهند، حبوبات خواص غذایی خود را تا زمان خورده شدن حفظ می‌کنند. جوانه‌های حبوبات بهترین منبع آمینواسیدها (پروتئین)، ویتامین و مواد معدنی و همچنین میزان بالایی فیبر هستند. دیگر خواص غذایی بنا به نوع آنها متفاوت است. جالب است که بدانید جوانه‌ی ماش دارای فیتواستروژن (استروژن گیاهی) که ایزوفلاون نامیده می‌شود.


خواص دارویی جوانه‌ی ماش

 

جوانه‌ی تمام حبوبات دارای مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین، مواد معدنی است، اما در اینجا به طور خاص بر خواص جوانه‌ ماش تمرکز می‌کنیم:

کبد : جوانه ماش منبع غنی لسیتین است و سبب کاهش کلسترول خون نیز می‌شود در نتیجه به کاهش چربی کبد کمک می‌کند و از کبدچرب پیشگیری می‌کند.
قلب : استفاده مداوم از جوانه‌ی ماش به دلیل دارا بودن لسیتین و فیبر، به کاهش کلسترول LDL کمک می‌کند. کاهش کلسترول برای رگ‌های قلب بسیار مفید است و از تنگی عروق قلب جلوگیری می‌کند که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی است.
استرس و خستگی : جوانه‌ی ماش سرشار از انرژی و مواد غذایی است که به رفع نشانه‌ها و علائم استرس و خستگی روحی و جسمی کمک می‌کند.
کم خونی : جوانه‌ی ماش منبع غنی آهن است که نقش اساسی در ساخت هموگلوبین خون دارد. همچنین سرشار از ویتامینC‌ است که جذب آهن در روده را افزایش می‌دهد، در نتیجه از کم خونی حاصل از کمبود آهن جلوگیری می‌کند.
یائسگی : جوانه‌ی ماش حاوی فیتواستروژن است که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین دلیل در کاهش نشانه‌های یائسگی در زنان (مانند گرگرفتگی و تپش قلب) مفید واقع می‌شود که در نتیجه‌ی کمبود استروژن است. فیتواستروژن موجود در جوانه‌ی ماش در به تعویق انداختن پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش دارد.
پوست : فیتواستروژن موجود در جوانه‌ی ماش مانند گیرنده‌های استروژنی پوست عمل می‌کند، و ساخت اسیدهیالورونیک، کولاژن و الاستین موجود در ساختار پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده‌ی منظم از جوانه‌ی ماش می‌تواند از پیری و خشکی پوست جلوگیری کند.
مو و ناخن : شکنندگی مو و ناخن نیز اغلب در نتیجه‌ی کمبود مواد مغذی به ویژه پروتئین، ویتامین و روی است. جوانه‌ی ماش شامل مقدایر بالایی از این مواد مغذی است و از این رو در پیشگیری و درمان مشکلات مو و ناخن بسیار مفید است.
یبوست : جوانه‌ی ماش به دلیل دارا بودن فیبر فراوان، حرکات روده را بهبود می‌بخشد و اثرات و علائم یبوست را از بین می‌برد.


نکاتی در مورد استفاده از جوانه ماش  :

 

بیشتر جوانه‌ها را می‌توان به صورت خام مصرف کرد، اگر آنها را می‌پزید، دقت کنید که خیلی پخته نشوند، می‌توانید با حرارت کم تفت دهید یا به مدت کوتاهی بخارپز کنید.دقت کنید جوانه‌هایی که از بازار می‌خرید تازه باشند و رنگ آنها تیره نباشد.

حتماً آن را بوکنید و مطمئن شوید که دردمای یخچال نگهداری شده‌اند. زیرا در اثر رطوبت موجود در جوانه، احتمال رشد باکتری در آن وجود دارد. بعضی افراد به پروتئین موجود در جوانه‌ها حساسیت دارند، از اینرو بهتر است از جوانه‌ها استفاده نکنند.

جالب است بدانید دانه‌های ماش اغلب طی 24 ساعت جوانه می‌زنند و اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از آن‌ها ببرید بهتر است آن‌ها را به صورت خام مصرف نمایید. بسیار مقوی و پر از انرژئ است.

گفتنی است که میوه و سبزیجات و دانه ها و یا جوانه گندم و جوانه ماش برای درمان نقرس بسیار مفید است.

 

گردآوری 

سایت آموزشی