خواص-بی-نظیر-پیاز

پیاز | خواص بی نظیر پیاز

پیاز یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. بیخود نیست وقتی کودکی را پشت سر می‌گذاریم یکی از طرفداران پر و پا قرص این ماده‌ی غذایی می‌شویم. چون همین پیاز خودمان ضدسرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می‌شود،

پیاز
 


خواص پیاز


 
پیاز یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. بیخود نیست وقتی کودکی را پشت سر می‌گذاریم یکی از طرفداران پر و پا قرص این ماده‌ی غذایی می‌شویم. چون همین پیاز خودمان ضدسرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می‌شود، با کلسترول بالا مقابله می‌کند و غیره. با ما همراه باشید تا بگوییم این ماده‌ی غذایی چه خواصی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنید تا خواص بیشتری عایدتان شود.

پياز گياهي است دو ساله داراي برگهاي توخالي و استوانه اي شكل . ساقه پياز تا ارتفاع يك متر هم مي رسد كه آن هم استوانه اي و توخالي است . گلهاي پياز برنگ سفيد يا بنفش بصورت چتر در انتهاي ساقه ديده مي شود .

پياز انواع مختلف دارد مانند پياز سفيد ،‌پياز بنفش ، پياز قرمز و يا مخلوطي از قرمز و بنفش .

پياز در حال حاضر در تمام مناطق دنيا كشت مي شود ولي گفته مي شود كه منشاء آن از ايران و افغانستان بوده است و از آنجا به ديگر نقاط دنيا راه يافته است .

پياز از زمانهاي ماقبل تاريخ وجود داشته است . مردم مصر و كلده از آن در غذاهايشان استفاده مي كرده اند .

مخصوصا در مصر پياز در مراسم مذهبي بكار مي رفته و احترام خاصي داشته است . يونانيان و روميان نيز آنرا مي شناخته و مصرف مي كرده اند.

 


پیاز و خواص ضد سرطانی



پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود.

می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضدسرطانی دارند. نتایج یک پژوهش فرانسوی که روی موش‌های مبتلا به سرطان کولون انجام شده نشان می‌دهد عصاره‌ی پیاز می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد.


تركيبات شيميايي پیاز



پياز داراي تركيبات گوگردي ، قند ، كلسيم ، املاح سديم و پتاسيم ، يد ، سيليس ، آهن ، فسفر و يوتامينهاي A.B.C مي باشد . پياز داراي اسانس مخصوصي مي باشد كه در اثر پختن از بين مي رود .

پياز خام فعاليت معده را زياد مي كند و در نتيجه ترشح اسيد كلريدريك را تشديد مي كند . بنبراين كسانيكه ناراحتي معده دارند ممكن است سوزش و درد در معده خود حس كنند . اينگونه اشخص بايد پياز پخته مصرف كنند كه ترشحات دستگاه هاضمه را منظم كرده اشتها رازياد و دل درد و نفخ معده را درمان مي كند .

 


پیاز و دیگر خواص بی نظیر آن



    پیاز خام، برای پوست، موهای سر، کلیه ها و مثانه مفید است.
    پیاز پخته، ملین نرم کننده است و برای کسانی که روده ضعیفی دارند، غذای مناسبی است. البته سرخ کردن پیاز با روغن، آن را سنگین می نماید، مگر آنکه زیاد سرخ نشود و روغن کمی مصرف گردد.
    پیاز نیز مانند سیر خاصیت ضدعفونی دارد و قادر است از تجمع پلاکت ها جلوگیری کند و در تجزیه فیبرین لخته خون دخالت نماید.
    آب پیاز برای دندان درد مفید است و برای تسکین درد، باید آب پیاز را روی دندان ریخت و کمی نگاه داشت، این عمل را می توان با پنبه انجام داد.
    برای برطرف ساختن صدای داخل گوش نیز می توان پنبه ای را به پیاز آغشته کرد و در گوش قرار داد.
    خوردن پیاز خام در روز، خستگی را برطرف می نماید و اعصاب را تسکین می بخشد.
    برای معالجه ترک خوردگی دست، یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به مدت 12 دقیقه روی دست خود بمالید. اگر هر روز دو بار این کار انجام شود، ترک های دست شما بهبود خواهد یافت.
    برای معالجه ورم و آماس بدن می توان 2عدد پیاز را رنده نمود و یک لیتر شیر که به جوش آمده است را داخل آن ریخت و پس از 24 ساعت که دم کشیده و سرد شد، آن را صاف نمود و هر روز سه لیوان کوچک از آن را نوشید.
    برای درمان نیش زنبور و مگس می توانید یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به صورت پماد و مرهم روی محل نیش زدگی بگذارید. پس از مدتی ورم کم شده و درد تسکین پیدا می کند.
    برای معالجه کورک و دمل نیز می توان از روش بالا سود جست.
    پیاز دارای مخمر است که برای آسان نمودن هضم نشاسته مفید است. باید توجه داشت هضم پوست های نازکی که ورق پیاز را پوشانده خیلی دشوار است و باید هنگام مصرف آن را جدا نمود.
    پیاز اشتهاآور و کاهش دهنده ناراحتی های مربوط به نفخ شکم و غیره است.
    پیاز برای پیش گیری از ابتلا به تصلب شرایین هم به کار می رود. سازمان بهداشت جهانی مصرف پیاز را برای درمان نارسایی های رگ های خونی سالمندان توصیه نموده است.
    پیاز به واسطه داشتن انسولین گیاهی، موجب شفای بیماری دیابت می گردد، پس برای اشخاص مبتلا به بیماری قند مضر نیست.
    پیاز دارای هورمون دیاستازی است که غدد اشک و آمیزشی و گوارشی را تقویت می کند. این مواد در اثر حرارت از بین می روند. بنابراین پیاز پخته در نیروی جنسی و هاضمه تأثیری ندارد و اشک آور هم نیست.
    بو کردن آب پیاز به ویژه زمان پوست گرفتن آن، برای به هوش آمدن فردی که سست یا بی هوش شده و هم چنین برای رفع تشنج، بسیار مفید است.
    پیاز به علّت داشتن فسفر، کارهای فکری را آسان می کند.
    برای افرادی که دچار بی خوابی هستند، مفید است و در صورت مصرف، خواب زودتر به سراغ آنها خواهد آمد.
    پیاز، برای کودکان کم رشد و پیرمردان ضعیف مفید است.
    برای جلوگیری از خون دماغ هم می توانید چند قطره سرکه را روی پیاز رنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید، تا از خونریزی جلوگیری نماید.
    پیاز لثه ها را تقویت می کند و رنگ چهره را روشن می سازد.
    پیاز سرشار از ویتامین های A و B و C می باشد و نیز دارای آهن، آهک، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، ید،سلنیوم، سیلیس و قند است که به طور مستقیم جذب بدن می شود.
    پیاز به علت داشتن گوگرد، ضد عفونت خون است. وقتی گوگرد وارد خون و ریه ها گردد با عفونت های مجاری تنفسی، مانند آسم، برونشیت و گریپ و غیره مبارزه می کند.

یک پزشک هندی به نام مِنون در پی تحقیقات دو ساله در دانشکده پزشکی، دانشگاه نیوکاسل انگلستان، اعلام نمود: پیاز خام، پخته و یا سرخ کرده، از تشکیل لخته های خون در رگ ها جلوگیری نموده و مانع از بروز سکته قلبی و مغزی می شود.

    پیاز قادر است کلسترول و چربی های خون را کاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ ها جلوگیری نماید.
    پیاز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.
    خوردن پیاز همراه با غذاهای چرب، مخصوصاً در مهمانی ها یا مسافرت ها، سبب هضم چربی ها می شود.
    در استعمال خارجی، پیاز پخته، تسکین دهنده سوختگی ها و بواسیر است.
    مرهمی که از پیاز خام رنده شده درست می کنند اگر به پایین شکم بگذارند، خروج ادرار را آسان می سازد و اگر بر روی پیشانی گذاشته شود سردردهای شدید نیمه سر و سردردهای عصبی را آرام می کند.
    تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می شود، دردهای شدید نیمه سر میگرن را برطرف کرده و زکامی را که تازه شروع شده است از بین می برد.
    برگ های سبز پیازچه که بیش تر هنگام بهار یافت می شود، دارای مقدار زیادی ویتامین C است.
    پیاز، تقریباً تمام خواص سیر را در معالجه فشارخون، مرض قند، درمان بیماری کرمک و غیره دارد.
    مصرف پیاز پخته، باعث لینت یا نرمی مزاج می شود.
    استفاده از پیازی که با چربی پخته شده باشد، برای دفع اخلاط چسبنده از سینه مفید است.
    مصرف پیاز پخته با چربی برای رفع یبوست و نفخ روده ها مفید است. برای این منظور پیاز را با ملایمت بپزید و در هنگام پختن به تدریج به آن کره اضافه نمایید و سپس مصرف کنید.
    اگر ورقه های نازک پیاز در شیر، پخته و مصرف شود، برای درمان دردهای حاصل از قولنج روده ها و ناراحتی های شکم مفید است.
    پیاز پخته، حبس البول و کم شدن ادرار را شفا می دهد و ادرار آور خوبی است.
    مصرف پیاز پخته به هر شکل که باشد برای رفع ناراحتی های روحی مفید است.
    مصرف پیاز پخته شده در سرکه، برای تقویت هاضمه، زردی یرقان، ورم طحال و استفراغ صفراوی مفید است.
    تخم پیاز طبیعت گرم دارد و خوردن 4 تا 5 گرم آن برای تحریک نیروی جنسی موثر است.
    قرار دادن پیاز پخته و گرم در محل سوختگی و یا قرار دادن آن در محل بواسیر اثر شفا بخش دارد، زیرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ های بواسیری می کاهد.

 

گردآوری 

سایت آموزشی