طرز تهیه گشنیز کباب با نان سنگک

گشنیز کباب | طرز تهیه گشنیز کباب با نان سنگک

از غذاهای خوشمزه شهر سنگی ماکو «کباب گشنیز» یا به لهجه خودشان «گشنیز کباب» است. این غذا مختص ماکو نیست و در بسیاری از شهرهای آذری زبان شمال غرب ایران پخته می شود، اما نام این غذا با شهر ماکو گره خورده است.

گشنیز کباب

طرز تهیه گشنیز کباب با نان سنگک

 


موادلازم گشنیز کباب :


گوشت چرخ‌کرده=500 گرم
لپه=2 لیوان
پیاز متوسط= 3 عدد
تخم‌مرغ = 2 عدد
گشنیز خردشده=4 لیوان
آرد سفید =1 قاشق غذاخوری
روغن مخصوص سرخ‌کردن2 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی6 عدد
نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه=به میزان دلخواه

طرزتهیه گشنیز کباب:


* ابتدا لپه‌ها را جداگانه بپزید و آبکش کنید. در کاسه‌ای بزرگ 2 پیاز را پوست بکنید و پس از رنده کردن، نصف آن را با گوشت چرخ‌کرده کاملاً مخلوط و نصف دیگر پیاز را با لپه پخته‌شده خوب بکوبید و به گوشت اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید.

* پس از آن، با اضافه کردن نمک، فلفل و زردچوبه آن را مزه‌دار کنید. حالا تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با بقیه مواد خوب هم بزنید. در یک تابه متوسط، کمی روغن بریزید.

* مخلوط گوشت و لپه آماده‌شده را به صورت کوفته‌های کوچک درآورید و داخل روغن داغ سرخ کنید. در تابه‌ای دیگر، گشنیزهای خردشده را سرخ کنید و پیاز سوم را که از قبل خرد کرده‌اید، در تابه بریزید و آن را در کنار گشنیز تفت دهید سپس آرد را به آن‌ها بیفزایید.

  • پس از آن، در قابلمه‌ای متوسط چند لیوان آب بریزید و لیموعمانی‌ها و گشنیز تفت داده‌شده را به آن اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه حرارت ببینند سپس کوفته‌های سرخ‌شده را به آن‌ها بیفزایید و بگذارید 4 تا 5 دقیقه دیگر روی حرارت باقی بمانند تا خوب پخته و آماده خوردن شوند.

 

 

گردآوری 

سایت آموزشی