بهترین شیوه تربیت فرزندان : عمل کردن به آنچه میگویید !

تجربیات یک مادر - قسمت دوم

 

بهترین شیوه تربیت فزرند

چندی پیش در اتوبوس روبروی خانم نسبتا جوان و دختر نوجوانش نشسته بودم .دخترک با گوشی همراهش بازی میکرد  و فارغ از همه جابود .

ناگهان مادر رو کرد به دختر که یعنی چه ؟از صبح که از خونه بیرون اومدیم یکسره سرت تو گوشیه..خلاصه مشغول بحث کردن شدند .خواهر خانم که همان خاله دخترک بود هر چه با چشم و ابرو به خواهرش اشاره کرد که کوتاه بیا ..مادر ول کن نبود ؛همه مسافران اتو بوس توجهشان به آنها جلب شده بود .

دخترک به سمت دیگر اتوبوس رفت و با حالت قهر کناری ایستاد .

 خاله دختر به خواهرش گفت چطور توی جمع و در مقابل این همه چشم دخترت را سرزنش میکنی ؟

مادر دختر گفت تو خونه هم بهش میگم تو گوشش نمیره ؛پدرش خیلی از این مسئله ناراحته ..

خاله دختر گفت : عزیزم این کارها به حرف نیست به عمل است .آیا شما خودت به چیزی که میگی عمل می کنی ؟ والله ما که کلافه شدیم ازبس که دائم سرت تو گوشیه ...شما هر چه چقدر هم که بگی وقتی دخترت همین عمل را از تو میبینه فایده نداره. بقول معروف :دو صد گفته چون نیم کردار نیست ...

 

بهترین شیوه تربیت فرزندان 

 

رطب خورده منع رطب کی کند ؟

 به احتمال زیاد بارها مورد بالا را شاهدش بوده ایم و چه بسا ما هم یکی از این افراد باشیم .اما در همین محاوره رایج روزانه نکات بسیار ارزنده ای وجود دارد ؛برای یاد دادن به دیگران و در اختیار قرار دادن تجربیات حتما نباید فیلسوف بود !!

مطمئنا همه پدر و مادر ها خواهان تربیت عالی فرزند خود هستند  اما در درجه اول باید نقایص اخلاقی خودمان را برطرف کنیم تا بتوانیم به فرزندانمان هم کمک کنید .

دین ما مربی بزرگی دارد که هر حرکتش درس و عبرتی اخلاقی است .پیامبر بزرگ اسلام (ص) از پدری که فرزندش را برای نهی کردن از خوردن زیاد خرما (بواسطه بیماری) نزد پیامبر برد خواست که روز دیگر بیاید ؛روز دیگر پیامبر عزیزمان پسر را نصیحت کردند و از خوردن خرما نهی کردند.پدر سوال کرد یا رسول الله چرا اینها را همان دیروز نگفتید ؟ پیامبر فرمودند دیروز خودم خرما خورده بودم چطور میتوانستم به پسرت بگویم نخورد.؟

 

بهترین شیوه تربیت

 

پس حواسمان باشد اگر فرزندمان را از کاری نهی کردیم خودمان هم آن کار را انجام ندهیم , یک پدر سیگاری نمیتواند از پسرش بخواهد سیگار نکشد .

مادری که دائم با تلفن صحبت مبکند  وعضو 70 گروه  شبکه های اجتماعی است نمیتواند به دختر ش بگوید  این کارها را نکند.

فرزندانمان در درجه اول از ما الگو پذیری میکنند .خانمی که به مادر پیر و بیمارش سر نمیزند یا با تندی با او برخورد میکند باید مطمئن باشد که الگوی نامناسبی برای فرزندش است .

هر وقت خواستید فرزندتان را از کاری منع کنید این چند نکته را رعایت فرمایید :

1- هرگز آن کار را با همان شیوه انجام ندهیذ.

2-برای فرزندتان صادقانه دلایل  این کار را بگویید .

3- اجازه بدهید او هم نظر خود را بگوید .

4-برای فرزندتان زیان های اینکار را بگویید .

5- جلوی دیگران ودرجمع فرزندتان را سرزنش نکنید .

 

ادامه دارد....

نویسنده :مژگان جعفری

اختصاصی مجله اینترنتی دلگرم

 

 

+ 1 مخالفم - 0