ماشین جدید یادگیری گوگل با الگوریتم متفاوت

هنگام صحبت از ماشین های یادگیری، Tensorflow معروف ترین گزینه است، اما در ابتدای سال جاری CNTK؛ ماشین جدید یادگیری گوگل با الگوریتم متفاوت روانه بازار شد.

کمپانی گوگل اولین نسخه بتای toolkit را امروز وارد بازار کرده که با این کار جایگاه Tensorflow دچار چالش خواهد شد. CNTK مخفف عبارت toolkit شبکه محاسباتی است، اما حالا این نرم افزار به Microsoft Cognitive Toolkit تغییر نام داده است.

ماشین جدید یادگیری گوگل با الگوریتم متفاوت

هانگ، سخنگوی شرکت مایکروسافت اعلام کرده که CNTK های جدید مزایای بسیاری نسبت به Tensorflow ها مخصوصا در حیطه عملکرد دارند. نسخه جدید از نسخه های قبلی سرعت بیشتری دارد و بسیاری از رقبایش را تا بدین جا پشت سر گذاشته است. هانگ ادامه می دهد که یکی از مزایای این نسخه این است که می تواند از واحدهای پردازش گرافیکی متعددی استفاده کند. اگر بر روی حل مسئله در هوش مصنوعی کار می کنید، toolkit های دیگر به کمکتان خواهند آمد، اما اگر بر روی مقیاس پذیری کار می کنید CNTK تنها راه حل خواهد بود.

اما سرعت این نسخه هنوز به سرعت ذهن افراد متخصص این حوزه نرسیده است. اولین نسخه CNTK اساسا همان اولین نسخه ای است که پیش از این هم مایکروسافت از آن استفاده کرده بود و در آن متخصصان باید کدهایشان را به زبان C++ و C# می نوشتند.

این باعث شد تا تعداد درخواست های CNTK کاهش پیدا کند ،خصوصا با توجه به این نکته که Tensorflow این امکان را به کاربران می داد تا با زبان python هم کار کنند. هانگ صراحتا می گوید: « ما کارایی درونی و داخلی سیستم را در اولویت قرار دادیم. tool های درونیمان را در اختیار عموم قرار دادیم. اولین چیزی که تیم ما متوجه آن شد این بود که به محض بیرون آمدن این نرم افزار، بیشتر متخصصین و کاربران زبان python را از ما می خواستند.»

ماشین جدید یادگیری گوگل با الگوریتم متفاوت

با توجه به این نکته، Cognitive Toolkit زبانpython را هم در ماشین جدید یادگیری گوگل پشتیبانی خواهد کرد. همچنین این امکان را به متخصصین می دهد که از یادگیری تقویتی برای آموزش مدل هایشان با جدیدترین نسخه های بتای واحدهای پردازش گرافیکی Azure، حالا مایکروسافت بسته ای کامل از نرم افزارها و سخت افزارها را برای ماشین جدید یادگیری گوگل ارائه می کند.

هانگ تاکید کرده است که Cognitive Toolkit محدود به Azure نمی شود و همچنین واحدهای پردازش گرافیکی Azure قادر خواهند بود تا با بقیه toolkit ها نیز کار کنند.

هانگ اظهار می کند که مایکروسافت برای بسیاری از سرویس های داخلی اش به Cognitive Toolkit تکیه خواهد کرد و کار بر روی این پروژه باعث شده است که واحد تحقیقات و هوش مصنوعی شرکت مایکروسافت به دستاوردهای جدیدتری دست پیدا کنند که یکی از آن ها این است که نرم افزارها می توانند مانند انسان در گفتگوها کلمات را تشخیص بدهند.

منبع: techcrunch