خاصیت های جینسینگ این ریشه جادویی

جینسینگ | خاصیت های جینسینگ این ریشه جادویی

 جینسینگ

 

فواید جینسینگ


جینسینگ چیست و چگونه مصرف می شود؟

جینسینگ یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی جهان است.

حال سوال اینجاست که جنسینگ چه خواصی دارد و چگونه می تواند به سلامتی افراد کمک کند؟

گیاهی که داروی گیاهی جنسینگ از آن گرفته می شود یک گیاه با رشد کند و چند ساله و رنگی روشن است که ریشه هایی چنگال مانند دارد.

 

یکی از گیاهان نیروزا و مقوی که شهرت زیادی در جهان دارد "جینسینگ" می باشد که بهتر است آن را "گیاه جوانی" یا "نوش دارو" بنامیم.

در کتاب های سنتی و به عربی ریشه گیاه را "جنسه" و "جنسا" می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatic ginsengو chinese ginseng گفته می شود.

شواهد علمی کمی برای اثبات ادعاهای موجود در مورد خواص درمانی جنسینگ وجود دارد اما بسیاری از افراد بر این باورند که جنسینگ می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی تندرستی داشته باشد.

در اینجا ما قصد داریم در مورد پیشینه ی تاریخی مصرف جنسینگ، مزایا و فواید آن، عوارض جانبی مرتبط و همچنین چگونگی مصرف آن صحبت کنیم.

 

 


ترکیبات شیمیایی جینسینگ

 

این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین، مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D، ترکیبات استیلنی، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد. علاوه بر این جینسنگ سرشار از ویتامین‌های A ، B6 و فلز روی است.

 

 


پیشینه ی تاریخی مصرف جنسینگ

اسم "جنسینگ" از عبارتی چینی به معنی "ریشه های مرد" گرفته شده است. این اسم احتمالا به خاطر شباهت ریشه های عجیب این گیاه به پاهای انسان است.

سابقه ی مصرف جنسینگ به بیش از 5000 سال پیش برمی گردد. در این زمان جنسینگ اغلب در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون مورد استفاده قرار می گرفت.

جنسینگ به سرعت به یک ماده صادراتی تبدیل و در سراسر جهان پخش شد. در صده 1700 میلادی، یک کشیش کانادایی جنسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد. به این نوع از جنسینگ "جنسینگ آمریکایی" گفته می شود که امروزه نیز به صورت گسترده و به ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل مشاهده است.

 

 


خواص و فواید بالقوه ی جنسینگ

 

برای اولین بار خواص درمانی جنسینگ در چین مطرح و ثبت شد اما شواهد علمی کمی برای اثبات این ادعاها وجود دارد.

با این حال کسانی که به خواص جنسینگ اعتقاد دارند، ادعا می کنند که این داروی گیاهی از راه های مختلفی می تواند بر روی سلامتی افراد تاثیر بگذارد. برخی از این خواص عبارتند از تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرطان و همچنین کاهش فشار خون.

علاوه بر این برخی از افراد بر این باورند که جنسینگ می تواند برای درمان هپاتیت C، خستگی، بیماری های قلبی و مقابله با علائم یائسگی مفید باشد.

از طرفی، تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف جنسینگ می تواند بر روی توانایی های جنسی افراد تاثیر بگذارد و باعث درمان مشکل اختلال نعوظ در مردان و افزایش میل جنسی در زنان شود.

 

 

 

سایر خواص جینسینگ عبارتند از:

 

* افزایش توان ذهنی

* افزایش قدرت جسمانی
جینسینگ

* بهبود فعالیت حافظه

* افزایش شادابی و نشاط

* افزایش قدرت تحمل و پایداری

* از بین بردن استرس

* مقابله با پیری و عوارض آن

* تقویت سیستم ایمنی بدن

* تنظیم سوخت و ساز (متابولیسم) بدن

* جلوگیری از سردرد

* بهبود بی خوابی و بد خوابی

* كاهش عوارض یائسگی

* برطرف ساختن یا بهبود مشكلات جنسی

* رفع خستگی، ضعف و بی حالی

* افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی

* تنظیم فشار خون (كاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن)

* تنظیم سطح قند خون بدن

* مقابله با افسردگی

* تقویت ‌کننده قوای عمومی بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان

* کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان

خواص فوق به دلیل وجود تركیباتی خاص به نام جینسینوساید( ginsenoside ) در ریشه این گیاه است. هر چه ریشه این گیاه پیرتر شود، تجمع جینسینوسایدها نیز افزایش می یابد. لذا می توان گفت با افزایش تدریجی سن گیاه خواص درمانی و دارویی ریشه آن نیز افزایش می یابد.

ریشه جینسینگ می تواند بیشتر از صدها سال زندگی كند. ولی به تدریج تغییراتی در ساختار آن حاصل می گردد.

شواهد به دست آمده حاكی از آن است كه این گیاه برای از بین بردن آثار ناشی از خستگی و ضعفِ قوای ذهنی و جسمی موثر است و برای درمان بیمارانی كه از دردهای سینه (بیماری های ریوی) شكایت دارند نیز پیشنهاد می شود. همچنین این گیاه قادر به از بین بردن تومورها و افزایش طول مدت زندگی افراد است.

 

 

 


عوارض جانبی بالقوه جنسینگ

 

با وجود تمام مزایایی که در قسمت قبل از مقاله ارائه شد، افرادی که به صورت منظم جنسینگ مصرف می کنند ممکن است با عوارض جانبی مختلفی مواجه شوند.

این عوارض جانبی می توانند شامل حالت هایی مانند سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده، بی خوابی و عصبانیت باشد. در موارد شدید تر می تواند باعث حساسیت به لمس شدن سینه های خانم ها و یا تغییر در سیکل قاعدگی آنها شود.

از طرفی برخی از عوارض جانبی جنسینگ نامشخص است لذا توصیه می شود که زنان باردار و همچنین زنانی که به نوزادان خود شیر میدهند از این ماده استفاده نکنند.

همچنین توصیه می شود که بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که مشکلات روحی و روانی دارند از جنسینگ استفاده نکنند. جنسینگ باعث بالا رفتن سطح قند خون شده و با دارو های افسردگی تداخل دارد. از این رو استفاده از جنسینگ به این افراد توصیه نمی شود.

علاوه بر این موارد، مصرف جنسینگ همراه با کافئین می تواند تداخل ایجاد کرده و برای سلامت و ایمنی فرد ایجاد خطر کند.

 

 


روش مصرف جینسینگ

 

روزانه 1 گرم ریشه‌ی خشک جینسنگ در سوپ یا غذاهای دیگر. مدت زمان این دوره‌ی درمانی نباید بیش از 3 ماه باشد.

گیاه جینسینگ به بدن کمک می‌کند تا با اثرات استرس فیزیولوژیکی یا روحی مقابله کند. در واقع این گیاه می‌تواند باعث آرامش سیستم عصبی شود.

جینسینگ: درمانی برای پوست‌های خشک

پوست‌های خشک بیشتر قربانی چین و چروک، لک و پیری زودرس می‌شوند. به عقیده‌ی متخصصان طب گیاهی، جینسینگ تأثیر خوبی در رفع خشکی پوست دارد.

روش مصرف

هر روز 1 عدد کپسول حاوی 15 میلی‌گرم پودر عصاره‌ی خشک جینسینگ، 15 میلی‌گرم پودر عصاره‌ی خشک جینکو و 15 میلی‌گرم پودر عصاره‌ی خشک گیاه بومادران. مصرف این کپسول نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.

جینسینگ: درمانی برای خستگی

از زمان‌های دور در طب سنتی برای مقابله با ضعف بدن و خستگی از گیاه جینسینگ استفاده کرده‌اند. این گیاه انرژی را بالا می‌برد و قدرت فیزیکی بدن را افزایش می‌دهد.

روش مصرف

روزانه دو عدد کپسول 25 تا 50 میلی گرم پودر عصاره‌ی خشک (صبح) و دو عدد کپسول (ظهر) با یک لیوان بزرگ آب مصرف شود.

 

جینسینگ: تقویت سیستم ایمنی بدن

جینسینگ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بر اساس نتایج یک پژوهش ایتالیایی این گیاه همچنین می‌تواند باعث افزایش تأثیر واکسن آنفلوانزا شود.

روش مصرف

برای تقویت سیستم دفاعی بدنتان 2 قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خرد شده‌ی جینسینگ را در یک لیتر آب سرد بریزید و با شعله‌ی ملایم بجوشانید. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت 15 تا 30 دقیقه دم بکشد. جوشانده را از صافی رد کنید. صبح و ظهر بعد از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید. این دوره‌ی درمانی را حداکثر 3 ماه ادامه دهید.

جینسینگ: برای مقابله با ریزش موها

جینسینگ با کمبودها و نتایج آن مقابله می‌کند. ریزش مو نتیجه‌ی کمبودهایی در بدن است. برای همین این گیاه با ریزش مو نیز مقابله می‌کند.

روش مصرف

یک قطره عصاره‌ی روغنی جینسینگ،1 قطره عصاره‌ی روغنی گیاه رازک، 1 قطره روغن سویا و 1 قطره روغن ذرت را به شامپویتان اضافه کرده و موهایتان را با آن شامپو بزنید. اجازه دهید این شامپو به مدت 15 دقیقه روی موهایتان بماند و سپس شستشو دهید. مدت زمان این دوره‌ی درمانی 3 ماه است.

از زمان‌های دور در طب سنتی برای مقابله با ضعف بدن و خستگی از گیاه جینسینگ استفاده کرده‌اند. این گیاه انرژی را بالا می‌برد و قدرت فیزیکی بدن را افزایش می‌دهد.

جینسینگ: آنتی استرس است

گیاه جینسینگ به بدن کمک می‌کند تا با اثرات استرس فیزیولوژیکی یا روحی مقابله کند. در واقع این گیاه می‌تواند باعث آرامش سیستم عصبی شود.

روش مصرف

هر روز صبح دو کپسول 25 تا 50 میلی گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ و دو کپسول ظهر با یک لیوان بزرگ آب میل شود. این دوره‌ی درمانی نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.

 

موارد منع مصرف مصزف جینسینگ

 

درست است که مردم می‌گویند داروهای گیاهی بی خطر هستند اما باید بدانید همین گیاهان دارویی اگر درست و به اندازه مصرف نشوند می‌توانند باعث آسیب‌هایی شوند.
مصرف گیاه جینسینگ برای برخی مورد منع مصرف دارد مثل زنان باردار، شیرده.
توجه داشته باشید اگر دچار چاقی مفرط، مشکلات حاد عصبی، بی‌خوابی، فشار خون بالا، سرطان هستید نباید از این گیاه استفاده کنید.
مصرف جینسینگ برای کودکان و نوجوانان نیز توصیه نمی‌شود.

 

 

گردآوری 

سایت آموزشی