دارو ضد نفخ معده کدام است؟

چرا دچار نفخ و دل درد میشویم؟ داروی مناسب برای درمان نفخ چیست؟   با دلگرم همراه باشید تا شما را با ...

 

با دلگرم همراه باشید تا شما را با راه های مناسب برای درمان نفخ معده آشنا کنیم.

 

داروی مناسب برای درمان نفخ معده
داروی مناسب برای درمان نفخ معده

علت نفخ شکم و درمان آن

 

بسیاری از این موارد را می‌توان با رژیم غذایی مناسب یا گیاهان دارویی و داروهای گیاهی تسكین‌ داد یا درمان كرد.

گیاهان حاوی اسانس (رایحه) از مهم‌ترین گیاهانی هستند كه از قدیم به‌‌عنوان طعم‌دهنده و خوشبوکننده غذاها و تسکین دهنده اختلال‌های سوءهاضمه مصرف می‌‌شده‌اند زیرا به علت داشتن مواد و تركیب‌های اسانسی به سرعت جذب می‌شوند و آثار خود را ظاهر می‌كنند.

 

داروی مناسب برای درمان نفخ معده

 

راه های مناسب درمان نفخ معده

 

داروی مناسب برای درمان نفخ معده

نفخ کردن یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که برای خیلی از افراد بعد از خوردن غذاهای مختلف ایجاد می‌شود. رعایت 10 توصیه زیر، احتمال بروز این مشکل گوارشی را به حداقل می‌رساند...


1. از دمنوش‌ها و عرقیات ضدنفخ کمک بگیرید:

 

اگر پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می‌کنید نفخ کرده‌اید و باد زیادی در شکم، معده یا روده‌هایتان می‌پیچد، می‌توانید از مصرف دمنوش‌ها یا عرقیات گیاهی که خاصیت ضدنفخ دارند و به اصطلاح عامه، بادشکن هستند، استفاده کنید. دمنوش‌های زیره و نعناع، موثرترین دمنوش‌های بادشکن هستند. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم برای درمان نفخ بسیار مفید و موثر است.

 

2. ریحان و نعناع را در سبد سبزی خود داشته باشید:

 

اگر به مصرف سبزی خوردن علاقه دارید و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دل‌پیچه می‌شوید، سبزی‌های بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید.

 

3. آویشن را فراموش نکنید:

 

آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین سبزی‌های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می‌شود. این گیاه، خلط‌آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می‌شود. گیاه‌خواران می‌توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی‌هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.

 

4. زردچوبه را از فهرست ادویه‌های خود حذف نکنید:

 

زردچوبه یکی از پرخاصیت‌ترین ادویه‌هاست که هم می‌تواند باعث سم‌زدایی از کبد شود و هم نفخ مواد اولیه موجود در غذاها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بهتر است برای بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیت‌های زردچوبه، این ادویه را حدود 15 دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید.

 

5. پوست حبوبات را جدا کنید:

 

حبوبات یکی از نفاخ‌ترین خوراکی‌ها هستند بنابراین باید آنها را حدود 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنید. حتی بهتر است هر 12 ساعت یکبار، آب ظرف حاوی حبوبات را دور بریزید. برای بهتر از بین بردن نفخ حبوبات خیس‌خورده می‌توانید پیش از پختن، آنها را در دستمالی نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان جدا شود.

 

6. مخلوط کدو سبز و ماست را امتحان کنید:

 

خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ و دل‌پیچه‌ پس از خوردن ماست، ترجیح می‌دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند در صورتی كه اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنند، این مشكل تا حد زیادی حل خواهد شد. به جای نعناع می‌توان از پونه هم استفاده کرد.

 

7. میوه‌هایی که قند کمتری دارند انتخاب کنید:

 

بعضی‌ها به‌عنوان دسر میوه می‌خورند اما قند فروکتوز موجود در میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود اگر شما هم جزو این گروه هستید و از نفخ بعد از غذا رنج می‌برید، خوردن میوه‌هایی با قند کمتر را به شما توصیه می‌کنیم. میوه‌هایی مانند سیب، هلو، لیموشیرین و کیوی.

 

8. به توت‌فرنگی و گریپ‌فروت نقش‌های تازه بدهید:

 

توت‌فرنگی و گریپ‌فروت قند فروکتوز پایین‌تری نسبت به سایر میوه‌ها دارند و می‌توانید با اضافه کردن توت‌فرنگی به ماست یا سالاد و آب گریپ‌فروت به غذاهای گوشتی، کمی نفخ موجود در مواد اولیه سالاد یا گوشت‌ها را بگیرید.

 

9. گوشت‌های کم‌چرب بخورید:

 

معمولا مصرف مواد غذایی مختلفی که ترکیبی از پروتئین و چربی هستند، می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. به افرادی که زیاد نفخ می‌کنند، توصیه می‌شود گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، کره بادام زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم‌چرب را به جای گوشت گوسفندی یا سایر منابع پروتئینی پرچرب مصرف کنند.

 

10. معجون زنجبیل را از یاد نبرید:

 

اگر زیاد نفخ می‌کنید، یک تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. این معجون را داخل یخچال بگذارید و پس از هر وعده غذایی حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. معجون زنجبیل طعم خوبی ندارد اما در درمان نفخ، معجزه می‌کند!

 

داروی مناسب برای درمان نفخ معده

 

این گیاهان كه بیشتر به‌صورت ادویه‌های مختلف، به‌خصوص در شرق آسیا از جمله هندوستان و چین مصرف بالایی دارند شامل نعناع، گشنیز، بادرنجبویه، زیره‌ سبز و سیاه، رازیانه، دارچین، هل، جوزبویا و.... است که رایج‌ترین و موثرترین‌های آنها در درمان نفخ عبارتند از:

1 نعناع


گیاه معروفی است كه در جهان به «مینت» مشهور است. این گیاه حداقل 33 گونه دارد كه بیش از 15گونه از آنها در ایران موجود است. نعناع یكی از پرمصرف‌ترین گیاهان خوراكی دارویی جهان و اسانس (رایحه) آن از پرمصرف‌ترین‌ها در صنایع دارویی و بهداشتی از جمله خمیردندان‌هاست.

از اسانس نعناع (روغن معطر آن) برای ساخت داروهای ماساژدرمانی به وفور استفاده می‌شود. 2 نوع نعناع به نام‌های «نعناع فلفلی» و «نعنای قمی» در ایران مصرف بیشتری دارند. محصولات گیاهی نعناع به‌صورت تازه، خشك، عصاره، عرق گیاهی، چای كیسه‌ای و تنتور مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این گیاه آثار قوی و ایده‌آل ضدنفخ، ضددرد (دل‌درد) و ضداسپاسم دارد و بسیار زوداثر است.

2 گشنیز


گیاهی خوراكی و دارویی است كه از قسمت‌ هوایی (برگ‌ها) و میوه آن در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود. گشنیز از خانواده جعفری و دارای رایحه خوشی‌ است كه بیشتر آثار گیاه عمدتا به آن ارتباط دارد. آثار این گیاه عبارتند از: مقوی معده، ضداسپاسم، ضددرد (دل‌درد)، ضدمیكروب، ضدقارچ، تقویت‌كننده قوای جنسی، هضم‌كننده غذا، صفراآور، آرام‌بخش، كاهش‌دهنده قندخون، كاهش‌دهنده چربی‌خون و كاهش‌دهنده فشار‌خون.

3 بادرنجبویه


گیاهی است از خانواده نعناع كه از نظر شكل ظاهری شباهت زیادی به نعناع دارد ولی بوی آن متفاوت است. این گیاه كه از گیاهان خوراكی- دارویی پرمصرف دنیاست به نام ملیسا هم مشهور است و از زمان‌های قدیم در بسیاری از نقاط دنیا به‌عنوان ضدنفخ، ضدتب و معرق مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین آثار بادرنجبویه كه از نظر علمی به اثبات رسیده، آثار ضددرد، ضدباكتری، ضدویروس تبخال، ضدهیستامین، ضدتب، ضدنفخ، آرام‌بخش، خواب‌آور، مقوی قلب، مقوی معده و ضداسپاسم است.


از گیاهان دیگری كه مصرف بالا و خواص مشابهی با نعناع، گشنیز و بادرنجبویه دارند شامل زیره سبز و سیاه (از دانه‌های آنها استفاده می‌شود)، دارچین (از پوست درخت به‌دست می‌آید)، هل (دانه‌های گیاه) و جوزبویا (میوه گیاه) را می‌توان نام برد كه همگی اسانس (رایحه) دارد و به غیر از مصرف برای درمان سوءهاضمه، دارای آثار مفید دیگری هم هستند.

يكي از بهترين داروهاي گياهي كه از سه گياه اسانس دار نعنا، بادرنجبويه و گشنيز تهيه شده است قطره كارمينت(Carmint) مي باشد. گرچه هر كدام از اين گياهان به تنهايي داراي اثر خوب مي باشند، ولي تحقيقات نشان داده است فرمولاسيون مخلوط اين سه گياه با هم قدرت عجيبي در مهار نفخ و دل درد دارد، بطوري كه در مدت 10 تا 15 دقيقه باعث تسكين كامل مي شود.


موارد مصرف:

نفخ و دل درد، اسپاسم هاي گوارشي، نفخ و دل دردهاي دوران قاعدگي، ديرهضم شدن غذا و روده تحريك پذير.


ميزان مصرف:

 

براي نوزادان تا چهار ماهه 5 قطره در يك قاشق غذاخوري آب، رقيق و به صورت خوراكي مصرف شود. براي نوزادان چهار تا دوازده ماهه، 10 قطره در يك قاشق غذا خوري آب، رقيق و مصرف شود. براي كودكان 20 قطره در سه قاشق غذاخوري آب، رقيق و مصرف شود.

براي بزرگسالان 50 قطره در نصف استكان آب رقيق و مصرف شود.


عوارض جانبي:

 

با توجه به اينكه هر سه گياه مصرف شده در قطره كارمينت كاملاً خوراكي مي باشند، تاكنون هيچ گونه عارضه جانبي از آن گزارش نشده و قابل مصرف در تمام سنين است.


نكات قابل توجه:

قطره حتماً بايد با آب، شير،‌‌ آب ميوه يا نوشابه رقيق و مصرف شود.

دارو داراي اثر سريع بوده و پس از پانزده دقيقه، درد، نفخ و اسپاسم تسكين مي يابد.

درصورت سوءهاضمه دائمي مي توان با هر وعده غذا دارو را مصرف نمود. استفاده روزي چند نوبت و به مدت طولاني بلامانع است.

يكي از موارد استفاده مهم كارمينت در تسكين نفخ و دل دردهاي دوران قاعدگي است كه مي توان هر چند نوبت بر حسب احتياج در روز آن را مصرف نمود.

قطره بدون نسخه در تمام داروخانه هاي ايران ارائه مي شود.

قطره با هيچ دارو و غذايي تداخل نداشته و مي توان در هر شرايط آن را مصرف نمود.

 داروی مناسب برای درمان نفخ معده

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


 

 

+ 1 مخالفم - 0