عوارض قرص های ضد جوش راکوتان

با عوارض قرص های ضد جوش راکوتان بیشتر آشنا شوید   با دلگرم همراه باشید تا راجع به...

 

با دلگرم همراه باشید تا راجع به عوارض قرص راکوتان بیشتر بدانید.

 

عوارض راکوتان

عوارض راکوتان

 خیلی از کسانیکه جوش دارند و داشتند وبه پزشک متخصص پوست حداقل دو بار برای درمان جوش مراجعه کردند لااقل با نام این قرص اشنا هستند ، والبته بعضی یا بسیاری از مراجعین در مورد استفاده این قرص ترس و هراس دارند ونگران عوارض هستند وعلت این ترس به چند دلیل است اول اینکه گاها که مراجعین با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه میکنند مسئول داروخانه شخص را میترساند

که مثلا چرا دکتر شما این قرص را تجویز کرده ؟ این قرص عوارض زیادی دارد .


همچنین در خیلی موارد که مراجعه کننده نسحه پزشک را به مرکز بیمه برای تایید نسخه میبرد ( چون دارو گران است کسانی که دفترچه بیمه دارند قبل از مراجعه به داروخانه باید نسخه توسط قسمت تایید نسخ در بیمه تایید شود )

مسئول قسمت تایید نسخه که معمولا یک داروساز ویا یک همکار محترم پزشک عمومی است شخص را از عوارض این قرص میترساند وعلت اصلی ان هم اینست که بیمه ها باید 70 درصد مبلغ دارو را بپردازند لذا به نوعی میخواهند مراجعه کننده را از دریافت این دارو منصرف کنند . واز ان بدتر مردم عادی که پزشک هم نیستند هر گاه کسی را که این قرص را مصرف میکند می بینند به علت تبلیغات سو ، وعدم اشنایی حسابی شخص مصرف کننده را میترساند که مثلا این قرص چیه میخوری کبدت را از کار می اندازه و چه وچه ..........

 

این دارو از طریق كاهش چربی پوست (وادار كردن غده های چربی پوست به كم كردن تولید چربی) باعث كم شدن آكنه در پوست می شود / این دارو عوارضی دارد. لذا نباید آن را به صورت خودسرانه مصرف كرد.

عوارض چشمی شامل خشكی چشم، كدورت قرنیه و كاهش دید شب كه معمولاً با قطع دارو بهبود می یابد، خشكی لب كه مهمترین عارضه آن است و با استفاده از كرم های چرب كننده رفع می شود، خشكی دهان و بینی كه می توان از قطره چشمی و كرم داخل بینی استفاده كرد از مهمترین عوارض راكوتان است.

روآکوتان می تواند منجر به بروز افسردگی، سایکوز و به صورت نادر تفکر خودکشی یا مبادرت به خودکشی شود. مکانیسم این وقایع هنوز شناخته نشده است. چنانچه این علایم، حین روآکوتان تراپی آشکار شوند، تنها قطع دارو کافی نیست و باید ارزیابی بیشتری صورت گیرد.

 

عوارض راکوتان

 

تأثیر دارو راکوتان روی پوست

 

در هفته‌های آغازی درمان احتمالآ جوش های شما شدیدتر می‌شود. این به خاطر آنست که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان می‌دهد و با تولید چربی بیشتر سعی در تعدیل شرایط دارد که افزایش ترشح چربی منجر به تولید جوش های بیشتر می‌گردد. در این باره نگران نباشید. این امر نشان دهندۀ آنست که دارو مؤثر واقع شده است.

پس از این (حدودآ از هفتۀ سوم به بعد) میزان آکنه بطور شگفت آوری کاهش می‌یابدو این بهبودی حتی پس از پایان یافتن دارو نیز ادامه پیدا می‌کند.

 

 توصیه‌های طول درمان جوش با راکوتان

 

* اگر در طول درمان حامله شدید، فورآ دارو را قطع نموده و پزشک خود را در جریان قرار دهید.توصیۀ من اینست که در طول در از داروهای پیشگیری کننده استفاده کنید.
* در طول درمان همواره با جلسه‌های منظم پزشک را از حال خود مطلع کنید.همچنین سطح کلسترول خون نیز باید بطور ماهیانه آزمایش شود.
* بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید و میزان مصرف را نیز تغییر ندهید.
* دارو را در موارد مشابه مصرف نکنید و مصرف آنرا به دیگران توصیه نکنید.
* بدون مشورت پزشک هم‌زمان از داروهای دیگر استفاده نکنید.
* در طول دورۀ درمان و یک ماه پس از آن از اهدای خون اجتناب کنید.
* تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید و از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.در طول درمان حساسیت پوست شما نسبت به آفتاب افزایش می‌یابد.
* از کیسه کشیدن پوست اجتناب کنید؛ زیرا به علت حساس شدن پوست احتمال ایجاد گودال (scar) روی پوست افزایش می‌یابد.
* از مصرف مشروبات الکلی در طول درمان خودداری کنید؛زیرا باعث عوارض کبدی خواهد شد.

 

عوارض راکوتان

عوارض مصرف قرص راکوتان

 

عوارض چشمی

 

عوارض چشمی در ارتباط با مصرف راکوتان (ROACCUTANE) شامل: خشکی چشم، کدورت قرنیه، کنژنکتیویت(التهاب ملتحمه)، بلفاریت(التهاب لبه پلکها)، کاهش دید شب و کراتیت(التهاب قرنیه) است که معمولا با قطع دارو بهبود می یابد.


خشکی چشم با مصرف پماد های نرم کننده یا قطره های اشک مصنوعی بهتر می شود. به علت احتمال بروز کراتیت، بیماران مبتلا به خشکی چشم باید پیگیری شوند. بیمارانی که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید توشط چشم پزشک باتجربه معاینه شده و قطع دارو مد نظر قرار گیرید.

ممکن است عدم تحمل لنز تماسی بوجود آید که در این صورت لازم است بیمار در طی درمان از عینک استفاده کند.
کدورت قرنیه نیز ممکن است در مصرف کننده گان راکوتان ایجاد شود که بیشتر زمانی دیده می شود که دوز بالای دارو در بیماران با اختلالات کراتینیزاسیون(بیماری های پوسته ریزی دهنده) استفاده شود.

همه بیمارانی که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید دارو را قطع کرده و تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرند.

هر دارویی دارای یک رشته فواید و یک رشته عوارض نامطلوب است. رؤاکوتان نیز از این قاعده جدا نیست.

تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود ولی احتمال وقوع هر یک وجود دارد.

 

* خشکی لب: بارزترین عارضۀ این داروست که با استفاده از کرم های چرب کننده مثل کرم وازلین مرتفع می‌شود.
* خشکی دهان،بینی،چشم:دراین موارد در صورت تمایل می‌توانید از قطره چشمی و کرم داخل بینی استفاده کرد.با توجه به خشکی چشم استفاده از لنزهای چشمی توصیه نمی‌شود.
* خونریزی بینی:معمولآ در هفته‌های دوم یا سوم که خود به خود مرتفع می‌شود.
* درد خفیف مفاصل و ماهیچه ها بویژه زانو
* احساس خستگی و سردرد خفیف
* حساس شدن پوست به آفتاب و آفتاب‌سوختگی

* افزایش ریزش مو: اکثرآ زودگذر ولی در موارد بسیار نادر ممکن است دائمی‌شود.

این عوارض عمومآ ملایم و زودگذرند. اکثر آنها پس از اتمام دورۀ درمان رفع می‌شوند.

***در صورت مشاهدۀ این عوارض فورآ دارو را قطع کنید و پزشک خود را در جریان بگزارید***

* حالت تهوع
* استفراغ
* سردرد شدید و مزمن
* تاری چشم و اختلال در بینایی
* احساس افسردگی شدید

 

عوارض راکوتان

 

نشانه‌های افسردگی اینها هستند

 

احساس غمگین بودن دائمی,بی علاقگی نسبت به کارهایی که قبلآ به آنها علاقه مند بوده اید,خوابیدن بیش از حد و خواب های پریشان, تغییرات اشتها و وزن بدن,احساس اضطراب دائمی, گریز از دوستان و آشنایان,احساس بی حوصلگی همیشگی , احساس پوچی و گناه.

البته نشانه‌های افسردگی همواره در حد زیاد ودائمی افسردگی را اثبات می‌کند.

عوارض جانبی این دارو نباید شما را نگران کند،ممکن است هیچکدام از این عوارض در شما مشاهده نشود.

 

 مواد متشکله

هر کپسول حاوی 20 یا 10 میلی گرم ایزوترتینوئین است و همچنین مواد زیر نیز در آن بکار رفته است:

روغن سویا,موم زرد,روغن نباتی هیدروژنه, ژلاتین, گلیسرول, آب, سوربیتول, مانیتول, نشاسته ذرت فراوری|فراورده‌شده, تیتانیوم دی اکسید و...

در ترکیب رواکوتان قند، گلوتن، ترترزین و دیگر رنگهای شیمیایی بکار نرفته است. در مورد عوارض این دارو میتوان به قرمزی صورت و جای جوشها اشاره کرد که تا چندین ماه بعد از قطع دارو باقی میماند در چند درصد موارد بر روی برخی افراد هیچ اثری ندارد.

در ایران متاسفانه بیشتر پزشکان پوست این دارو را حتی برای موارد جزئی که با انتی بیوتیک هم قابل درمان است تجویز میکنند.از عوارض این دارو تمایل به خود کشی است به خصوص در افرادی با سابقه افسردگی دارند....

 

 عوارض راکوتان

 

 

+ 1 مخالفم - 0