خواص چای دارچینی

چای دارچین | خواص چای دارچینی

چای دارچین


 
خواص چای دارچینی



چای دارچین مخلوطی از دو ماده غذایی یكی چای و دیگری دارچین می باشد.



خواص دارچین



دارچین اولین بار در سریلانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند.


دارچین خواص زیادی دارد، در یك تحقیق نشان داده شده بیماران دیابتی که به مدت 40 روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا 30 درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.


افزودن مقدار کمی دارچین به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد.

 


فواید چای دارچین


دارچین هم یک ادویه مطبوع و خوش عطره و هم یک گیاه دارویی محسوب میشه. پروفسور سراج اوغلو در کتاب "راهنمای فرمولهای گیاهی "خود توصیه نموده اند که هفته ای چهار بار چای دارچین تهیه شده از چوب دارچین را مصرف نمایید و اما دلایل این توصیه و فواید چای دارچین:

 

    پیشگیری کننده از بیماری قند خون است.
    به کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت کمک میکند.
    پیشگیری کننده از روماتیسم است.
    بدن را در مقابل فارانژیت مقاوم میکند.
    ریسک ابتلا به فشار خون بالا را کاهش میدهد.
    خستگی را رفع میکند.
    تسکین دهنده و از بین برنده فشارهای عصبی است.
    یک انتی باکتری طبیعی در برگیرنده طیف وسیعی از باکتری هاست.
    در روده ها مانع از تشکیل نیتروز امین میشود و سیستم روده ای را تقویت میکند.
    دوست معده است.
    سر دردهای ناشی از مشغله کاری را از بین میبرد و خستگی ذهن را از بین میبرد.
    بدن را در مقابل سرطان مقاوم میکند.
    حاوی تعداد زیادی انتی اکسیدان با فرمولهای متفاوت از هم میباشد.
    استرس و فشارهای عصبی را از بین میبرد و پیشگیری کننده از ابتلا به میگرن میباشد.

 

 


تا کنون 51 اثر مختلف از چای گزارش شده که مهم ترین این خواص عبارت‌اند از: ضد‌ درد، ضد آمیب، ضد آلزایمر (ضد فراموشی)، ضد آرتریت ، ضد تصلب شرابین، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، ضد قند خون ، ضد التهاب، ضد جهش ژنی، ضد نیتروزآمین، ضد اکسیدان، ضد اسپاسم، ضد ویروس، قابض، مقوی قلب، محرک سیستم عصبی مرکزی، ادرار آور، محافظ کبد، کاهنده‌ی پرفشاری خون، محرک قدرت ایمنی بدن، کاهش دهنده‌‌ی چربی خون، کاهش دهنده‌ی تری گلیسریدها و محرک مجاری تنفسی.


خواص مذکور بین چای سبز و معمولی مشترک بوده و بسته به درصد مواد موجود در آن ها ممکن است در قدرت اثر آن‌ها تفاوت وجود داشته باشد.
چای ایرانی( نوع مرغوب آن ) در مقایسه با چای های خارجی خالص تر است، زیرا برای خوش عطر و طعم کردن آن از مواد معطر استفاده نمی شود.
چای نوشیدنی مفیدی برای تصفیه خون از طریق ازدیاد ترشحات کلیوی است، به هضم غذا کمک می کند، سبب نشاط، بیداری و مانع خواب آلودگی می شود. برای نقرس و اسکوربوت نیز مفید است.
برگ چای، دارای کلسیم، منیزیم،سدیم، پتاسیم، پیگمان های فلاوونیک، بازهای پوریک، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل، تانن و کافئین است.
چای سیاه حاوی مقداری کافئین می باشد اما چای سبز فاقد آن است. بنابراین چای سبز آرام بخش تر است.
نیکلا لمری( گیاه شناس ) می گوید : چای ضمن دور کردن بخارهای بدن حالت نشاط و بیداری به روان می دهد.
مصرف چای بعد از غذا ، به هضم آن کمک می کند ، اما برای پیشگیری از عدم جذب آهن بهتر است 2 ساعت بعد از صرف غذا چای نوشیده شود. برای شیرین کردن چای ، عسل بهترین ماده است . علاوه بر آن شکر سرخ و نبات نیز مفید بوده اما بهتر است بیماران دیابتی از توت استفاده کنند.


ترکیباتی که در چای سیاه یافت می شود می تواند رشد باکتری های مضر دندان را که سبب پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان شده و دندان را از بین می برند، متوقف کند.

 

چای سبز و سیاه هر دو دارای رنگدانه‌هایی است که اثر کاهش ابتلا به سرطان‌ مختلف در آنها دیده می‌شود و زمانی که چای با غلظت مناسب دم بکشد، تنها نیمی از کافئین یک فنجان قهوه را خواهد داشت.

چای معمولا موجب کاهش چربی‌های خون می‌شود و عملکرد کلیه را در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه بهبود می‌بخشد و اثرات ضدمیکروبی آن از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل می‌آورد و در کاهش خطر بیماری قلبی ارتباط مثبت و قوی دارد، ولی اعتقاد بر این است که قبل و بعد از دریافت فرآورده‌های آهن و در شیرخواران نباید از چای سبز استفاده کرد.

چای دارای مقادیر کمی سدیم و مقدار زیادی پتاسیم است و از آنجا که بیماران مبتلا به عارضه کلیوی بایستی از مصرف محدود پتاسیم برخوردار باشند، باید به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند، همچنین ممکن است انواع چای باعث تحریک بروز آسم در افراد حساس شود.

 


چای دارچین



شما می‌توانید با نوشیدن یک فنجان چای دارچین تب را به سرعت پایین آورده همچنین دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و برای رفع درد به کار می‌رود اثر آن آرام‌کننده و نشاط‌بخش است و باعث گشوده شدن رگ‌ها می‌شود و در گردش خون اثری مثبت دارد و بدن را در مقابل امراض مصون نگه می‌دارد و می‌توان گفت اثر پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیک را داراست، پس پیشنهاد می‌شود اگر سرما خوردید یا ضعف شدید داشتید، مصرف یک فنجان چای دارچین را در روز فراموش نکنید پس اگر چای معمولی نیز می‌نوشید آن را با یک قطعه پوست دارچین به هم زنید تا طعم چایتان را بهتر کند.

 

گردآوری 

سایت آموزشی